18 kwietnia 2012

Pierwsza pomoc w matczynej sprawie

Inspiracją do stworzenia tego „Poradnika pierwszej pomocy” jest Viola, która w komentarzu na blogu MbL opisała swoją niewesołą sytuację: Jest mamą samotną przez większość czasu, ma kilkumiesięcznego synka i serdecznie dość wszystkiego:

„Skoro już tu do Was trafiłam to pewnie domyślacie się, że mam pewien problem z odnalezieniem się w roli matki siedzącej z dzieckiem 24/24 :-) chciałam poprosić żebyście doradziły mi z kim można porozmawiać, gdzie zwrócić z prośbą o pomoc, rozmowę ... żeby nie zwariować, żeby to dziecko nie chłonęło tego mojego doła jak gąbka wodę. Mam wrażenie, że popełniam wiele błędów, wprowadzam złe nawyki i zbieram plon sama chyląc się ku upadkowi jako człowiek. Chyba dotarłam do miejsca, w którym na prawdę potrzebuje pomocy. Pliz, doradźcie. Albo wpadajcie do Anina zanim mi odbije i sobie pójdę i nie wrócę.”

Pomyślałam, że być może zagląda tu więcej dziewczyn w podobnej sytuacji, więc poprosiłam Autorki, by napisały, gdzie w ich miastach można szukać pomocy i wsparcia.

Dziewczyny stanęły na wysokości zadania, całkowicie solidaryzując się z Violą:

„Samotność młodej matki uwięzionej czy to na zadupiu, czy w blokowisku jest strrraszna! Czlowiek naprawdę czuje się jak w więzieniu, a jeszcze jak do towarzystwa masz całą dobę tylko i wyłącznie własne (wyczekane, kochane, a jakże, dziecko), to tylko se w łeb strzelić!” - podsumowała M.

Co radzą nasze Autorki?

„Młodym mamom trzeba odpoczynku, uznania, poczucia sprawczości („jestem dobrą mamą,dam radę!”), czasu tylko dla siebie, czasu tylko dla siebie i męża, poczucia stabilizacji materialnej itd. Mnie było łatwiej, bo mam naprawdę świetnego męża, który to wszystko rozumiał i pomagał jak mógł. Poza nim... NIKT. (…) proponuję jakieś forum (zamknięte) dla nielukrowanych, coś na wzór grupy wsparcia raczej, takie żeby mozna było się dogadać bez ryzyka potępienia, dostać wsparcie, może konkretne rady, pomoc?” M.

„1. Mnie pomagało robienie tego, co lubię. A że akurat lubię łazić po parkach i krzakach i patrzeć na drzewa, to nie było trudno :) Gdy Tosia spała, rozkładałam się na trawie z lekturą. Gdy skończyła rok, zaczęłam jeździć na rowerze z nią w foteliku - pewnie, ze na początku się strasznie bałam, ale da się, naprawdę masę rzeczy da się robić z dzieckiem, jak się przełamie opory i uprzedzenia.
Idzie wiosna, będzie lepiej. Mnie zawsze pomagało wyjście z domu - czasem ciężko było się zebrać, bo jak człowiek popadł w marazm, to wszystko go przerastało... ale warto się zmusić.
Wyrwanie się z czterech ścian i tego kręcenia się w kółko, żeby w zamian za to popatrzeć na zieleń i błękit zawsze dobrze mi robiło. A najlepiej jak nie szłam na plac zabaw, tylko w jakieś bardziej dzikie krzaki - ale to nie każdy lubi.
2. Umówienie się z mężem i wychodzenie samotne (lub z koleżankami) na basen, jogę, piwo, kino, cokolwiek. Lub samemu - ja lubiłam basen, ale słyszałam też, że joga czyni cuda jeśli chodzi o uwalnianie endorfin. Może warto spróbować?
3. Znalezienie grupy wsparcia lub koleżanki - koniecznie. Przez internet (fora, blogi) lub warsztaty w jakimś klubie czy kawiarni dla mam. Coraz więcej tego jest i łatwo namierzyć w sieci.
4. Czytanie blogów pisanych z dystansem i przymrużeniem oka.
5. Lubiłam chodzić z Tosią na basen - była przerwa w rutynie, Tosia miała frajdę, miło się było zanurzyć w ciepłej wodzie...
6. I na kawę - nie dało się z Tosią długo siedzieć, ale i tak miałam przyjemność.” kg

Oto pierwsze kontakty, adresy, informacje, podpowiedzi. Jeśli macie jakieś sprawdzone, przyjazne miejsca i sposoby na radzenie sobie z dołkami psychicznymi – piszcie w komentarzach, chętnie uzupełnię listę.

Gdzie szukać pomocy psychologicznej i psychiatrycznej:

Warszawa

Ambulatorium psychiatryczne na Żelaznej  - świetni lekarze
http://www.ambulatorium.waw.pl
 
Fundacja Sto Pociech: http://www.stopociech.pl
Organizuje warsztaty, grupy wsparcia, zajęcia dla rodziców i dzieci, bezpłatny dyżur psychologa, jest kafejka gdzie można się spotkać i wymienić opinie, albo zwyczajnie razem pobyć -  wszystko ultra przyjazne mamie i dziecku. Także z dofinansowaniem UM Warszawy.

Mama w centrum http://mamawcentrum.pl
Organizuje Kręgi Matek, dla mam najmłodszych dzieci: spotkania z jogą - do pogadania, do wzruszenia i do rozciągnięcia zastanych mięśni. 

Fundacja Rodzić po Ludzku, tel. 0 22 887 78 76, www.rodzicpoludzku.pl - telefon wsparcia dla kobiet w ciąży i matek małych dzieci; porady psychologiczne, laktacyjne, położniczo-pielęgnacyjne, prawne.
 
Warsztaty i pomoc psychologiczna dla rodziców:  http://www.pomocrodzicom.pl 
 
Kraków

http://www.kot.krakweb.pl
Terapia jest bezpłatna, polecająca przerabiała przez 1 rok szkolny. Prowadzą terapię indywidualną dzieci. „My byliśmy bardzo zadowoleni, bo poza zajęciem sie Młodym, były również chwile na porozmawianie ze mną, o moich wątpliwościach, problemach itd (choć to nie ich profil!).”

Prywatny psycholog dziecięcy
http://www.karolinapiekos.pl

Poznań

Poznański Ośrodek Zdrowia Psychicznego
Os. Kosmonautów 110 61-642 Poznań
tel. 820 3323 e-mail: pozp@2com.pl
UWAGA! Pomoc jest bezpłatna, ale terminy bywają kosmiczne - od 6 miesięcy w górę.

Prywatni terapeuci:
1. Gabinet Psychologiczny prof. dr hab. psycholog, seksuolog Maria Beisert
2. Katarzyna Waszyńska

Gdzie można pójść z dziećmi, spotkać się z innymi mamami, pogadać:

Warszawa

Multikino: co środę o 12 seanse dla mam z małymi dziećmi: są przewijaki, odpowiednio przygotowana sala, nikogo nie razi wrzeszczący maluch: www.multikino.pl - szukać w extra: multibabykino

Czas dla mam: organizuje zajęcia ruchowe, warsztaty dla mam i dzieci: www.czasdlamam.pl
Edukado: www.edukado.pl


W Warszawie na Zielonej Białołęce jest AQQ Twórczy Świat Dzieci, jest sala zabaw i zajęcia dla dzieci oraz rodziców. Warsztaty z buntu dwulatka, warsztaty pierwszej pomocy dzieciom, i wiem, że w piątki przed południem mają tam stworzyć Klub dla Mam - właśnie dla dziewczyn, którym samotność przy wychowywaniu dziecka doskwiera. Pogaduchy, kawa, przewalanie się z dziećmi między kulkami i workami sako, itp. Pierwsze spotkanie 11 maja :-)
Klub Mam na Bemowie www.klubmam.com

Kafejki dla mam i dzieci tu znajdziecie warsztaty, kluby mam, okazję do spotkań i zwyczajnego bycia pośród innych mam z dzieckiem przy boku:  
Olsztyn

spotkania w Abecadle (www.abecadloolsztyn.blogspot.com) organizowane przez familie.pl. B
kawiarnia MAMA CAFFE, ul. Gębika 2, Olsztyn. 

sale zabaw:
Małpi Gaj – ul. Dworcowa 68,            http://www.malpigaj.pl
Figlolandia – ul. Barcza 12,                http://www.figlolandia.pl
Fiki-Miki – Piłsudskiego 54,

Pomyślałam jeszcze o takich zajęciach rytmiki. Dzieci się bawią, a mamy mogą odetchnąć.

Dziewczyny czasem organizują się przez lokalne fora na portalach dzieciowych: dziecko.pl, babyboom.pl, familie.pl czy dziecko

Kraków

Koala http://www.koala.krakow.pl organizuje spotkania „W kręgu mam” - grupę prowadzi doula, która tak o niej pisze: „Zapraszam Was do grupy koalowej W kręgu mam, w której dzielić się będziemy doświadczeniami związanymi z ciążą, macierzyństwem, porodem, karmieniem piersią, nową rolą i zadaniami życiowymi, które się pojawiają wraz z dziećmi.
Będziemy opowiadać i słuchać. Spotykać się, by udzielić sobie wsparcia i to wsparcie otrzymać. Kiedyś takie spotkania kobiet były wpisane w rytm ich życia i dawały im chwilę wytchnienia, stanowiły źródło siły i wiedzy. Wróćmy razem do tego zwyczaju.”


Inne podobne miejsca w Krakowie:
  • cafe culca,
  • mufinka cafe,
  • mamy cafe,
  • famiga
  • pozytywka
Poznań

Miejsca, gdzie dzieci mogą się czymś zająć a mamy chwilę odpoczną:

Kawiarnia Gauganek
adres: ul. 3 Maja 49C (w bramie) 61-734 Poznań
e-mail: info@gauganek.pl
duża sala zabaw dla dzieci – za dodatkową opłatą można oddać dziecko Pani, która się tam nim zajmie

Kawiarnia Tymianek
adres: ul. Katowicka 81C lok. 105, 61-131 Poznań
e-mail: kontakt@tymianekzaprasza.pl
http://www.tymianekzaprasza.pl/
    Adresy miejsc w Internecie, w których bywają nasze Autorki i które polecają:

    dziecko-info.rodzice.pl
    babyboom.pl 
    edziecko.pl.
    familie.pl

    No i blogi. :-)

    Dobre książki dla rodziców:

    1. seria książek A. Faber, E. Mazlish – począwszy od „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały...”
    2. Książki A. Eisenberg, H. Murkoff,  „Pierwszy rok życia dziecka”, „Drugi i trzeci rok życia dziecka”.
    3. S. Forward „Toksyczni rodzice”
    4. Dorota Smoleń "Mamo dasz radę!" - wspiera, podbudowuje, rozwesela.
    5. Lektura obowiązkowa: antologia „Macierzyństwo bez lukru” - przeczytasz, zrozumiesz, że nie tylko Ty tak masz :-)

    6 komentarzy:

    1. Cudownie! Informacje w pigułce, adresy, kontakty, miejsca. Teraz trzeba to tylko nagłośnić i wysłać gdzie się da! Tak, by żadna zagubiona i przytłoczona obowiązkami dziewczyna nie czuła się pozostawiona z tym problemem sama. Dziękuję Wam w imieniu swoim i innych bez-lukrowych mamusiek :-) ściskam ciepło!

      OdpowiedzUsuń
    2. Dziewczyny Niesamowite....
      Ja byłam w tym stanie 18 lat temu i niestety nie było takich miejsc, ani informacji. Pomogli przyjaciele. Bardzo pomogli.
      Jak dobrze, że wreszcie ktoś zauważył że czasami matka to zmęczona kobieta a nie tylko symbol spełnienia.
      Dziękuję Wam za to, bardzo i z całego serca.

      OdpowiedzUsuń
    3. mi pomogło prowadzenie bloga na zupełnie inny temat:) Mam pytanie do zaglądających tutaj, czy możecie polecić jakiegoś naprawdę dobrego psychologa/psychiatrę dziecięcego (Warszawa, Siedlce, Łuków)?

      OdpowiedzUsuń
    4. chętnie pomogę, mój mail dorotaminta@gmail.com,
      pozdrawiam
      Dorota

      OdpowiedzUsuń
    5. Fajna sprawa. Polecam szczególnie Fundację StoPociech, warsztaty, na które chodziłam z dziećmi, pozwalały mi przełamywać codzienną rutynę. Najwięcej mi dalo jednak praca z coachem, dowiedzialam sie o coachingu od kolezanki, która w firmie swojej współpracowała z taką osobą. Ja natomiast pracowałam z Justyną Kwiatkowską - www.pracowniasukcesu.com. Wystarczyły 3 sesje bym inaczej spojrzała na swoje problemy. Coachow jest sporo i szczerze polecam taką formę wsparcia.

      OdpowiedzUsuń
    6. zapraszam na www.miskuleczka.pl coaching rodzicielski, poprzez który pomagamy budować relacje w rodzinie, rozwijać kompetencje rodzicielskie, ale także wzmacniać siebie Wioletta

      OdpowiedzUsuń